Toch is het gros van de bedrijven bezig met andere belangrijke zaken en blijkt de werving het ondergeschoven kindje op de agenda.
Dit zorgt op de langere termijn voor:
- geen connectie met de werkzoekende;
- afbreukrisico na match;
- kennis- en inspanningsverlies;
- onnodige directe en indirecte kosten
Wanneer de HR-afdeling niet in staat blijkt de vacatures in te vullen mogen bureaus ondersteunen in de bemiddeling.
Om tijd te besparen komen vaak de volgende kreten naar boven:
- Wij hebben het te druk om kennis te maken;
- kijk maar op onze website voor het profiel;
- stuur maar wat cv’s door.
Bij mij rijzen dan ook direct de vragen:
- Waar ligt de meerwaarde van jullie organisatie dan?
- Hoe onderscheiden jullie je ten opzichten van de rest?
- Hoe bind en boei je de huidige interne medewerkers?
- Waarom zou een latent werkzoekende nu voor jullie moeten kiezen?
Hoe ontstaat een samenwerking van tussen bureau en organisatie?
Het zijn er ook zoveel! Die bureaus die een stukje van die wervingstaart in handen willen krijgen. Wie zijn nu die kersjes op die taart?
Het klopt dat er erg veel bemiddelingsbureaus bestaan die allemaal pretenderen de kwaliteit hoog in het vaandel te hebben staan en verschillen wij vaak niet veel van elkaar. Dat organisaties niet de tijd hebben om hen allen individueel te woord te staan is dan ook zeer begrijpelijk.
Maar net als bij deze bureaus liggen de verschillen bij organisaties ook steeds dichter bij elkaar. Echter wanneer zij dan kandidaten voorstellen, omdat de kennis alleen via de website is verkregen of via een kort telefoongesprek, vinden organisaties het vreemd dat er niet geheel aansluitende kandidaten worden voorgelegd. Een vacature profiel zegt namelijk vaak niet alles. Het daadwerkelijk DNA ( het hart van de organisatie) wordt hierin niet blootgelegd.
Elkaar leren en kunnen begrijpen heeft tijd nodig. De groei naar een businesspartner model waarbij het onderlinge vertrouwen groot is heeft vaak een lange weg te gaan. Neem die tijd voor elkaar, voor de langere termijn gaat dit elkaar zeker helpen.
Hoe zorgen we samen voor kwaliteitsbemiddeling?
- Kennismaking: Om tijd te besparen organiseer een gecombineerde presentatie en rondleiding binnen de organisatie. Laat geselecteerde bureaus samen een kijkje in het hart van jullie organisatie nemen. Omdat er vaak in dezelfde vijver gevist wordt weten zij hierdoor wel welk aas ze moeten uitgooien en zal het afbreukrisico verkleint worden.
- Kwaliteit boven Diploma; in tijd van schaarste zouden wij eens meer naar kwaliteit en meerwaarde moeten durven kijken in plaats van alleen diploma’s.
- Heldere open communicatie: koppel duidelijk terug waarom iemand wordt afgewezen; naast dat de vakkracht hierdoor een duidelijk antwoord heeft, weet ook het bureau waar zij de volgende keer op moeten letten en ontstaat hierdoor een betere inkleuring van de schets van het profiel
Wij zijn allen gebaat bij een succesvolle bemiddeling. Laten we het dan ook echt samen doen!
Groei samen uw bureau van opdrachtgever naar Businesspartner.
NoseforTalent komt dan ook graag langs om nader kennis te maken en 2021 met de juiste versterking van Talenten te beginnen.